Santuari i Museu de Nostra Senyora de Cura

Santuari i Museu de Nostra Senyora de Cura

El Santuari de la Mare de Déu de Cura es troba en el cim de la muntanya de Randa (543 m), dins del municipi d’Algaida al límit amb Llucmajor.

 

Contacte

Tlf: +34 971 660 994
E-mail: info@santuaridecura.org, reservas@santuriodecura.com

Adreça

Santuari de Cura-Randa

Horari

De 10,30h a 13,30h i de 15,30h a 18h

Historia

La importància històrica de Cura comença al segle XIII, després de la Conquesta del Rei Jaime I. Els Franciscans terciaris regulars se’n van fer càrrec, i van instal·lar el noviciat de la província mallorquina.
L’any 1449, el lul·lista català Pere Joan Llobet va restaurar la capella de la Mare de Déu de Cura, instaurada per Ramon Llull, i va fundar una escola d’Art lul·liana que va desaparèixer al 1460, amb la seva mort.

Cap al 1502, i ja dins de l’ambient creat a partir de l’Estudi General, es va fundar el Col·legi de la muntanya de Randa, després Col·legi de Cura (en actiu fins al 1826), al costat de l’antiga capella de la Mare de Déu de Randa (a causa de la fama de curacions de malalties que tenia la imatge, des de mitjans del segle XVI va ser coneguda com a Mare de Déu de Cura). A principis del segle XX el bisbe Pere Joan Campins va restaurar l’antic santuari i el 1913 s’hi van instal·lar els terciaris franciscans. El 1955, la imatge de la Mare de Déu va ser coronada pontíficament.

L’accés al recinte del santuari es realitza per un ample portal de llinda. Ja dins del recinte, trobem una gran esplanada. Les cel·les tanquen el pati per la part esquerra, mentre que a la dreta s’aixequen les edificacions religioses: església, monestir, i escola. Al fons hi ha un bar restaurant.

Després del portal del convent hi ha la sala de l’aula de gramàtica, actualment destinada a museu del santuari i on hi trobem obres manuscrites, i objectes de valor museístic, com ara pintures, mobles, objectes litúrgics i una col·lecció de gojos dedicats a Ramon Llull. En una petita sala adjacnet s’hi troba una valuosa copia d’un antic mapa de Mallorca, del Cardenal Despuig.

Tags: